vineri, 10 septembrie 2010

SEXY MOLDOVENCELE INTRE REALITATE SI PREJUDECATA


Ori de cate ori nu intru in vorba cu vreun francez , imediat sesizeaza accentul meu. E foarte greu sa te dezbaieri de el, iti trebuie ani si ani de zile. Dar, nu despre asta vreau sa dezbat in postare de azi. Dupa « le petit accent »urmeaza fireasca intrebare : « De quelle origine êtes - vous?«. Moldova , nu-i prea spune nimic francezului. Vii cu explicatii : « Un mic stat in Europa de Est, infatisat pe harta ca un ciorchine, intre Romania si Ucraina. La auzul acestor explicatii, unii mai discreti arboreaza un suras ironic in coltul gurii, afisand si o mina care mimeaza interesul fata de draga noastra Moldovioara, bineinteles o face din amabilitate, neinteresandu-l catusi de putin subiectul. Altii mai cu tupeu incep sa te bombardeze cu un torent de prejudecati din cele mai dezagreabile : « Pai da, Europa de Est, cel mai sarac stat din Europa. Aveti multa coruptie etc."

Bineinteles, cele mai multe prejudecati sunt adresate femeilor noastre. « Da, da femeile din Est (nu fac diferenta dintre moldovence, romance, rusoaice, ucrainence)aveti femei extrem de frumoase, dar usoare. Toate viseaza sa se marite cu vreun european si sa obtina rezidenta in UE. Dar multe ajung prostituate in cluburile de noapte de la noi. Iar functionarii vostri de stat sunt traficanti de fiinte umane … A, da mai aveti moldovence mame surogate . . .»

De multe ori, aceste clisee mai sunt argumentate cu exemple : « Ca uite nu stiu carui francez i-a tras teapa o moldoveanca, l-a curat de bani». In aceste conditii, conversatia devine din ce in ce mai neplacuta, ba chiar iritanta. Apoi trece la etapa urmatoare. Un studiu minutios al persoanei tale, fixandu-si privirea si ochii stransi intre pleoapele intredeschise, te scaneaza din varful testei capului pana la unghiile de la picioare. Te studiaza ca pe o bestie si parca ar vrea sa te intrebe, daca stii sa citesti. Jenata, de scarba, nu-ti vine sa zici nici de originele tale romanesti, ca-l incurci pe francez si mai tare cu cele doua state romanesti. Faci si mai rau, te confunda cu romii care cersesc si fura prin metro-uri. Daca te dai de partea rusilor, se incepe… " Mafia ruseasca, Lenin, Comunism, Marx etc". Desi, francezi au un fel de fascinatie halucinanta fata de rusi, Rusia, Putin, sufletul rusesc.

Va veti indigna, veti spune ca acesti francezi sunt niste ignoranti si ca inafara de Franta lor, pe care o cred buricul pamantului nu stiu nimic. Nu vreau sa dau dreptate nici frumoaselor noastre femei, dar nici francezilor « ignoranti ». Mai nou, ca aceste stereotipuri sunt transpuse si in cinematografie. De exemplu, filmul « Les invitées de mon père », este povestea unei frumoase moldoveance fara scrupule, pe nume Tatiana care se casatoreste cu un octogenar francez pentru a obtine acte. In final, invitata batranului francez devine o adevarata calamitate pentru copiii acestuia, fiind pe punctul de a fi dezmosteniti de tatal lor. (mai multe citeste aici vezi si banda de anunt a filmului – Les invitées de mon père).

Mai multi moldoveni s-au suparat tare rau pe producatorii filmului care au pus intr-o lumina proasta imaginea si reputatia moldovencelor. Circula si o petitie pe care au semnat-o, insa nu mai stiu daca au adresat-o la Haga sau la Strasbourg si daca au avut vreo reactie din partea autoritatilor franceze. Pe mine nu m-a deranjat acest film. Bineteles, sunt exagerari, dar reprezinta in mare masura si realitatea.Ce fel de arta fara exagerari? Regizorul a reusit sa exprime diferenta de mentalitate, extravaganta si perfiditatea femeilor noastre, tabieturile si defectele francezilor, prejudecatile ambelor parti. De ce sa ne ascundem dupa deget? Da, bineinteles o fi operand cu stereotipuri occidentalii, dar si unele argumente sunt de beton armat in favoarea lor : Sexturismul care e in floare la Chisinau, videochaturi de pe internet cu moldovence care-si arata nurii strainilor si se masturbeaza contra unor sume frumusele de euro, forumurile straine despre voyage, despre cat costa o "printesa moldoveanca" pe noapte.

Am facut si propriile mele constatari : Stand in rand la Vatican la intarea in Biserica di Saint Pietro : cum credeti cui nu i-au permis gardienii sa intre in sfantul lacas ? Desigur, unei moldovence, care avea o fusta care abia ii acoperea fesele. Totusi, un pic de rusine, cand vii sa vizitezi mormintele papilor, poate, in cea mai sfanta locatie a crestinatatii, te imbraci decent.

Ma deranjeaza mult ca trebuie sa fiu asociata cu aceste sexy moldovence. Mai degraba mi-ar placea moldovencele sa revina la imaginea misterioasa a brunetei fermecatoare cu ochii gingasi de caprioara, fringand ca un carbune inimele barbatilor, cu un mac rosu ca si buzele sale suave prins delicat in parul negru ca pana corbului, tinand in mana un strugure de vita de vie si purtand o ie care-i evidenteaza feminitatea. Aceasta moldoveanca femecatoare elogiata in cantecul "Smugleanka - moldoveanka". Bineinteles, nu trebuie sa condamnam toata populatia feminina din Moldova pentru cateva individe in minoritate. Cu regret, nu toate si-au ales destinul, daca e sa ne referim la moldovencele traficate. Sarmanele femei, din cauza saraciei si dorintei de a le oferi copiilor lor un viitor mai bun au ajuns sa fie inrobite si obligate sa se prostituieze. Va invit sa vizionati serialul "Matrioski" de productie belgiana dedicat acestui dureros subiect, il gasiti aici in varianta franceza.



29 de comentarii:

  1. Pai daca tu esti de aceeasi parere cu "cei din Europa",precum ca moldovencele-s usoare,asa vor crede toti. Ce impresie isi creeaza cei din jur,depinde doar de noi si modul in care prezentam tara noastra. Si faptul ca unele stereotipuri,precum cel ilucidat de tine, ii fac pe "cultii europeni" sa-si creeze o impresie proasta,trebuie treptat distruse,iar nu de plecat capul atunci cand cineva iti reproseaza ceva despre mica noastra Moldova. Trebuie sa ai demnitate si sa incerci sa-i convingi,iar nu sa taci zicand cu parere de rau ca intr-adevar asa este. Imi pare foarte rau ca in loc sa-i fi dat un raspuns decent acelui fufarnat de francez, ai picat de acord cu el....

    RăspundețiȘtergere
  2. Hai sa nu generalizam!!! Am incercat sa prezint niste observatii, niste stereotipuri ai unor straini despre femeile din Est, pentru ca aceste prejudecati iau amploare, sunt transpuse si-n cinema. Insa acest fapt nu inseamna ca eu as avea aceeasi unii straini (nu toti francezii opereaza cu stereotipuri). Cu parere de rau, dupa cum am zis sunt cateva procente care au strica reputatia moldovencelor. Incearca sa privesti lucrurile in ansamblu si la randul tau sa nu banalizezi. De unde stii ce am raspuns francezului? Ai fost prezent la discutie :)))))))). Deja ai inceput cu judecatile ca trebuie sa am demnitate bla-bla-bla.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai avut o alegere cel puţin interesantă ca imagine reprezentativă a moldovencei ideale, dar ar fi fost frumos sa scrii despre ce pictura este vorba: Constantin Daniel Rosenthal - "România revoluţionară"

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca imaginea moldovencei in occident poate fi schimbata doar cu exemple bune si care stim cu totii ca sunt, dar cateva cazuri fericite se dizolva in marea de imigranti ilegali care alimenteaza steriotipurile. Une hirondelle ne fait pas le printemps. Cum sa-ti lauzi tara, daca nu ai cu ce?

    RăspundețiȘtergere
  5. Voi nu aveti nicio legatura cu Moldova istorica. Mai bine prutonistrence, asa e mai corect. Iar tu ai prieteni niste golani jegosi, daca au asemenea stereotipuri. Cine se aseamana se aduna

    RăspundețiȘtergere
  6. Perfect de acord cu tine, Doina! Eu sunt in permanenta miscare in Europa si mereu m-am confruntat cu stereotipul prestabilit noua fetelor din Est, de aia uneori eu zic ca sunt din Estonia ca sa nu mi se submineze imaginea din start. Si da, nu sunt patriota nici un pic - mi-e rusine de unde sunt, din cauza oamenilor de aici si nu ma mandresc deloc cu tara asta.

    RăspundețiȘtergere
  7. Vad comentatori care au capacitati paranormale. Cititi in bol, oameni buni? Inteleg, dati-va cu presupusul, dar nici nu aberati.

    "Voi nu aveti nicio legatura cu Moldova istorica. Mai bine prutonistrence, asa e mai corect. Iar tu ai prieteni niste golani jegosi, daca au asemenea stereotipuri. Cine se aseamana se aduna"

    Am scris eu cumva in postarea la prietenii mei si la parerile lor despre moldovence? Eu ce sunt? Nu, tot moldoveanca? Ori credeti ca ma incanta sa aud asemenea prejudecati despre noi?

    Referitor la insultele prietenilor mei este un alt proverb: Cucul isi canta numele!

    RăspundețiȘtergere
  8. Un articol cu adevaruri asternut frumos, adevarul e neplacut...dar e adevar

    RăspundețiȘtergere
  9. Eu sunt totalmente de acord cu tine. Studiiez in SUA, avand accent, colegii m-au intrebat de unde sunt.. sigur mi-a luat mult ca sa-i explic unde e Moldova. In final, au inceput intrebari si comentarii de genul: moldovencele consuma destul de mult alcool prin cluburi,...pacat ca sunteti traficate in Estul Europii, cum e la voi acolo in Rusia?
    Cel mai mult sunt intimidata de imaginea usoara(haine) la care concetatenele mele apeleaza, un stil nu sexy, dar vulgar...ciudat pentru straini...
    Bravo Doina, ai redat un adevar in eseul tau.

    RăspundețiȘtergere
  10. Iurie
    De fapt, textul nu justifica titlul. Care e "prejudecata" a fost cumva reflectat, desi nu de pe pozitia unui cercetator impartial, dar, mai degraba, a unui frustrat implicat. Pe cind despre "realitate" nu s-a vorbit. Titlul a propus o intriga, textul doar o relatare a unui stereotip banal. Pacat...

    RăspundețiȘtergere
  11. Iurie, ma amuza :P comentatori care diagnosticheaza autorul, cu aere de mare expert de la distanta, necunoscandu-ma. Eu iti propun sa scrii un text mai bun decat al meu, lipsit de frustrari, d-le expert, unde sa combati cu argumente, elogiind toate moldovencele. Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  12. Vitalie:
    Doina, vad ca sunteti jurnalist, dar imi pare rau ca nu ati putut convinge pe acest berbedeu de francez prin exemple despre femeile franceze la cite prostii fac ele, ai putea gasi exemplele uitindute chiar la Euronews (focul se stinge cu foc). Spuneai in articol despre comunism, apropo vad ca rau ai invatat istoria, prima revolutie comunista a avut loc in Franta, dar sub alta denumire, si acum vad ca partidele de stinga (bolsevice) din Franta au foarte mari sanse sa ajunga la putere.
    Imi pare rau de asa juranlisti care nusi cunosc istoria si procedeaza ca prostituatele, luind bani pentru a scrie articole cum doreste clientul.

    RăspundețiȘtergere
  13. Vitalie, Nu-mi atribuiti calificative pe care nu le am, nu sunteti mama omida si nici macar nu ma cunoasteti. Incercati sa nu fiti superficial. Inca odata nu sunt incantata de perceptia pe care o au strainii despre femeile de la noi, dar nici nu pot sa fiu avocata tuturor moldovencelor. Ce puteam sa-i spun francezului? Ca nu exista sexturism in Moldova, ca nu exista videochaturi cu moldovence, ca nu exista moldovence traficate sau prostituate??? Bineinteles, raspunzi ca nu toate femeile din Moldova trebuie blamate pentru niste individe in minoritate. Fiecare judeca din prisma intelegentei pe care o are, eu nu pot cobora la nivelul tuturor marginalilor. Referitor la insulta de mai jos, chiar nu aveti nici un drept sa ma calomniati. Cata limitare! In primul rand, nu este un articol, este un punct de vedere expus prin prizma mai multor observatii si experientei proprii. E un blog oameni buni, deci e bine sa va deprindeti cu o doza buna de subiectivism. Treziti-va oameni buni la realitatea si lasati fudulia asta moldoveneasca, numai reactionati asa bolnavicios la critica. Referitor la istorie, eu in locul dvs, inainte de a face "complimente" si a demonstra cunostinte in istorie m-as invata inainte de toate sa scriu cuvantul derbedeu! Subiectul acestei postari nu e despre originea comunismului. Sa nu incercam sa cuprindem necuprinsul.

    RăspundețiȘtergere
  14. ai putea sa-mi explici si mie, te rog, legatura dintre postul tau si imaginea pe care ai ales-o pentru el: "Romania revolutionara" (Constantin Daniel Rosenthal), pentru ca sincer nu-mi dau seama care este. adica intre sexy moldovence si Maria Rosetti (ex-Grant), care a fost nascuta in Anglia, in 1819. multumesc anticipat

    RăspundețiȘtergere
  15. Vitalie:
    Doina intotdeauna am primit critica cu inima deschisa si intotdeauna am incercat sa scot concluzii din aceasta critaca. Faptul ca stai la Paris la caldut si bine e usor sa faci o analiza artificiala despre femeile moldovence din strainatate. Tu spuneai ca "E un blog oameni buni, deci e bine sa va deprindeti cu o doza buna de subiectivism.", atunci de ce eu am facut cunostina cu acest articol de pe Unimedia:portalul de ştiri nr. 1 din Moldova. Daca este blog atunci la sfirsitul articolului indica ca nu permiti nici la un portal de stiri sati posteze articolul in indregime, doar sa faca trimitere. Ca sa ma intelegi corect ce am avut in vedere despre comunism este faptul ca in propozitia: Daca te dai de partea rusilor, se incepe… "Mafia ruseasca, Lenin, Comunism, Marx etc.", ai pus numele Marx, fara sa analizezi istoria ca datorita metodei de analiza a lui Marx, SUA a iesit din criza cu denumirea "depresie", si daca mai citesti si publicistica oamenilor care au obtinut premiul nobel in economie, ei tot mai des recomanda acum in momentul crizei de mai studiat anliza lui Marx.
    P.S.: sory de romana mea cam schiapa.

    RăspundețiȘtergere
  16. Pt Vitalie, draga comentator nu se vede ca-ti place critica, pentru ca nu vad nici un fel de flexibilitate in comunicare cu DVS, le luati prea personal.
    La Paris, acum, ploua si nu e deloc caldut :D
    Eu nu port nici o vina ca femeile din Est au asa o imagine pentru o categorie de straini. Asta am auzit, astfel de etichetari ni s-au pus. Asta e situatia! Nu te poti ascunde ca si strutul cu capul in nisip. Asta mi s-a parut interesant si despre acest fenomen, care exista, complex, complicat si deloc pe placul nostru am decis sa scriu. Dumneata, daca vrei citeste, daca vrei, fii de acord cu mine, sau dimpotriva ai liber arbitru. Referitor, la Unimedia, chiar le spun un mare multumesc ca mi-au preluat postarea si mi-au facut vizibila opinia. Toate pretentiile la ei, ei nu am de ce sa le interzic sa-mi publice postarea. Iti recomand sa te interesezi ce inseamna o pagina web personala si care este specificul unui blog, daca tot te dereanjeaza atat de mult subiectivismul meu. "Daca te dai de partea rusilor, se incepe… "Mafia ruseasca, Lenin, Comunism, Marx etc.",- aceasta propozitie atesta prin conjunctia "daca", o ipoteza, o situatie imaginara, e o conditionala, urmata de un lant de enumerari care reprezinta asocieri cu Rusia. Da, pentru unii straini Rusia e Siberia, e mafie, e Marx etc. Pentru altii musulmanii sunt asociati cu teroristi, Parisul cu Tour Eiffel, rusii cu mafioti etc. Acest post nu este dedicat lui Marx.

    RăspundețiȘtergere
  17. Si eu, ca si altcineva de mai sus, am urmatoarea nelamurire: ce legatura are imaginea 'Romaniei revolutionare' cu tema acestui post? Inteleg ca nu doriti sa va prezentati in societatea franceza ca fiind romanca, si atunci?
    Pe de alta parte, eu sunt romanca din Romania, si impreuna cu sotul meu muncim in Marea Britanie de 3 ani, si niciodata nu ne-am rusinat sa spunem ca suntem romani. Atat eu cat si sotul meu putem sa oferim o imagine pozitiva despre romani, ca oameni muncitori si seriosi, si nu vad de ce as avea ezitari in a face asta. Iar daca cineva incearca sa aduca vorba despre tigani ori hoti ori prostutuate le spun direct si fara rezerve ca fiecare tara si fiecare popor are indivizi cu care nu se mandreste, hoti si prostituate sunt peste tot, coruptie la fel, padure fara uscaturi nu exista. Le mai spun fara rezerve ca nu ar trebui sa judece un popor intreg dupa cativa reprezentanti negativi, asta inseamna o vedere foarte ingusta. Si le mai spun ca de obicei oamenii care isi vad de treaba si muncesc zi de zi si isi platesc toate taxele nu apar in ziare, desi sunt cei mai multi. In ziare apar cei care comit fapte penale.
    Depinde de tine cum stii sa tii capul sus si cum stii sa prezinti si sa reprezinti poporul din care faci parte. Atitudinea ta poate influenta parerea multora.
    Georgiana.

    RăspundețiȘtergere
  18. Pentru CB, am incercat sa exprim un fel de antagonism vizual, daca vrei, dintre valoare si nonvaloare. Maria Rosseti, reprezentata-n "Romania Revolutionara" de Constantin Daniel Rosenthal ma fascineaza si este un ideal pentru mine, pe care as dori sa-l adopte moldovencele.

    RăspundețiȘtergere
  19. Doina, nu incerca sa explici provincialilor de-alde Vitalie ca de fapt vine din gunoi si mintea limitata nu-l face sa se vada asa cum este- un taran limitat, cu viziunea ca Moldova e tara minunilor caci are ce bea si zdrente cu care sa se culce cand are pofta el. Nu e cazul sa te complici! E plina Moldova de astia! ASta e genul care umbla cu "curtca" de piele si "barsetca", deci un big zero. Enjoy your week-end afternoon si nu lasa frustrarile moldovenilor sa-ti faca ceaiul cu zmeura mai amar! ;)

    RăspundețiȘtergere
  20. Vitalie:
    Prejudecatile reprezinta ratiunea prostilor (Voltaire)

    Mersi tuturor de critica.

    Succese Doina!

    RăspundețiȘtergere
  21. Iurie
    OK. Trebuie sa recunosc ca bucata "desi nu de pe pozitia unui cercetator impartial, dar, mai degraba, a unui frustrat implicat" aduce cumva a aprecierea autorului, desi nu asta a fost scopul.

    O exclud si cer scuze, intr-adevar poate fi receptionata ca atac asupra persoanei!

    Dar asta nu schimba aprecierea textului - unde este, totosi, "realitatea"?

    RăspundețiȘtergere
  22. Pt Iurie, sunt cumva in fata sefului si trebuie sa-i dau raportul, sau in fata unor magistrati si-mi astept sentinta, trebuie sa-mi justific si faptele???

    RăspundețiȘtergere
  23. Iurie.
    Nu, Doamne fereste!!! Intreb doar ca sa stiu, din curiozitate. Sa nu o luati in nume de rau!

    RăspundețiȘtergere
  24. Bun articol. Se simte mana de jurnalist in spate :)

    Nu prea am inteles ce-s cu comentariile acestea bizare pe aici. Lumea chiar nu mai are bucurii in viata, daca se anina ba de un cuvant, ba de o imagine.

    RăspundețiȘtergere
  25. Mersi mult Soacra mica de apreciere. :))))))))))

    Am observat ca cele mai multe reactii bolnavicioase sunt din partea barbatilor, decat de la cele vizate. Ma intreb, De ce?

    RăspundețiȘtergere
  26. MAI VREAU UN ARTICOL, MI-A PLACUT ENORM...

    RăspundețiȘtergere
  27. Uneori e bine sa accepti si critica celor care iti citesc articolul,caci din ele poti trage concluzii...

    RăspundețiȘtergere
  28. Nu am probleme cu criticile, nu accept insultele, calomniile si atacul la persoana.

    RăspundețiȘtergere
  29. Mdeee...

    Asa de specific moldoveanului - omul depune un efort, aseaza pe hartie niste observatii si ganduri ca in final tot moldovenii sa sara in gat la biata fata...

    So much for the ethnic solidarity...

    Ебанутые молдоване, горстка грязных и ограниченных фермеров ca de obicei cauta cauza fuckup-ului oriunde numa' nu acolo unde treb' si toarna cu noroi peste toti инакомыслящие...

    This nation is doomed...

    P.S. Doina, thumbs up pentru post !

    RăspundețiȘtergere