luni, 6 aprilie 2009

MOLDOVENII – GROPARII PROPRIULUI VIITOR!

Am fost ieri la mult aşteptatele alegeri. La Paris era o atmosferă de sărbătoare. Din cauză tradiţionalului Maraton, ediţia a 33-a, care are loc în fiecare primăvară, circulaţia rutieră a fost perturbată. Avenue Champs-Elysées era închis ca şi alte câteva artere adiacente.

De fapt, debandada putea fi văzută chiar din intersecţie, unde este amplasată Ambasada Republicii Moldova – sute de mii de atleţi veniţi din toată lumea, îmbracaţi în fâşuri protective de culoare roşie, verde, albastră. Pe cealălaltă parte a baricadei, strigau suporteri euforici, balansând drapelele Franţei, Belgiei, Germaniei, Greciei, Italiei şi României. Maratonul - un pretext de a-şi demonstra solidaritatea şi unitatea naţională, de a se simţi mândri de naţiunea pe care o reprezintă.

Am fost şi eu rapid contaminată de acest suflu european. În faţa ambasadei vreo 60 de moldoveni, îmbracaţi ca de sărbătoare, surâzători, exhuberanţi şi optimişti. Mine de moldoveni ca pâinea caldă, aceeaşi bonomie moldovenească, acelaşi port şi stil vestimentar ca şi al moldovenilor de acasă, acelaşi grai de lemn, încălcit cu rusizme.

Pe feţele lor citeai un optimism timid, bucurie şi visare. Au venit ca şi mine să voteze viitorul, schimbarea asta nenorocită pe care o tot aşteptăm de 15 ani.
Pentru a-şi exprima votul garantat de consţituţia R.M., moldovenii au venit cu mic cu mare din toată Franţa (Era o tipă înaintea mea, întrebată fiind de unde vine, a răspuns din Grenoble.),familii de moldoveni venite din Spania etc.

Rezultatele ambasadei R. M. la Paris au arătat că majoritatea alegătorilor au votat cu PL şi PLDM şi un procentaj foarte mic cu comuniştii. Cred că votanţii, erau membrii corpului diplomatic, interesaţi să-şi păstreze fotoliile de diplomaţi.

În Italia, mama mi-a zis că era un haos în faţa sediului ambasadei, oamenii au venit să voteze de prin toată peninsula. Majoritatea, aflaţi acolo în rând, vociferau şi-şi exprimau favoriţii cu voce tare- Urechean , Filat, Chirtoacă - cine o fi, numai nu comuniştii!

În dimineaţa asta, am rămas terifiată, văzând rezultatele alegerilor. Scârbă, greaţă, repugnare, dezămăgire, neputinţă, oroare, pe toate le-am simţit laolaltă într-o ameţeală covârşitoare. Ce-i cu mâna aia de oameni care au rămas în Moldova, s-au smintit? De ce votează regimul criminal a lui Voronin? De ce vor să rămână în afara civilizaţei ?

Am vorbit cu o prietenă foarte bună din Moldova, ce-i drept alolingvă, o fată cultă, intelegentă. Ea visează s-o şteargă în Italia, pentru o viaţă mai bună. A votat comuniştii, pentru că îi e frică de schimbare, vrea să aibă gaz şi lumină acasă,iar părinţii ei salarii aşa cum sunt, dar plătite la timp. Nu a votat democraţii, pentru că aşa-zişii democraţi, ca Braghiş au fost la conducere şi nu au făcut nimic.

Mă întreb acum, de ce trebuie moldovenii să emigreze, să cunoscă supliciile şi capcanele emigrării şi numai după aceea să-şi schimbe mentalitatea?
Am vorbit şi cu fratele meu, are 17 ani şi e stabilit în Italia. Ieri, după ce a fost la biserica moldovenilor din Roma a plecat cu mama la Ambasada Moldovei din peninsulă. Regreta că nu a putut să-şi exprime votul. Azi-noaptea au tras o sperietură zdravănă – a fost cutremur în Italia. Dimineaţa o altă nenorocire... Mi-a spus Cristi, fratele meu: GATA CU MOLDOVA, NU MAI AVEM CE CĂUTA ACOLO!

3 comentarii:

  1. Din cite stiu, votul este secret, deci nu putem face afirmatii malitioase la adresa anumitor persoane ca ar fi votat anume PCRM! Ca si cum ai fi sigura ca anumite persoane au votat PL si nu PPCD, care au avut 63 de voturi quand même!
    Important este ca de data aceasta, peste 1200 de moldoveni s-au deplasat expres pentru asi exercita dreptul la vot (comparativ cu alegerile din 2005 cu peste 400 de alegatori care s-au prezentat la votare in cadrul aceleeasi sectii de votare din incinta Ambasadei de la Paris)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ba cred ca putem face afirmatii, nu neaparat malitioase, (consultati DEX-ul, pentru a cunoste sensul acestui cuvant). Orice critica e calificata de moldoveni drept malitioasa, veninoasa si nu stiu mai cum? Iar libera exprimare devine din in ce in mai anevoiasa. Ceea ce am scris eu nu e o analiza minutioasa, profesionista, a fost o deductie logica. Or mi se pare firesc ca cei din corpul dimplomatic sa fi votat pentru comunisti, chiar daca votul e secret. Mai ales dna ambasadoare, fostul Ministrul al Justitiei, si apropiatii ei cel putin ar trebui sa-si arate gratitudinea fata de comunisti pentru ca este o reprezentanta a puterii si a fost promovata de ei. Nu zic poate au fost si cateva exceptii. Apoi se stie foarte bine cum se ajunge pe la ambasade. Or avem si consuli de 26 de ani, ceea ce ma indoiesc ca exista in practica diplomatiei U.E. O fi moldovenii mai speciali, au genii in dimplomatie la aceasta varsta frageda. Bineinteles ca au mai fost si moldoveni indecisi, simpli cetateni care i-au votat, ceea ce e regretabil. Or asa se face la moldoveni, desi e vorba de niste adevaruri absolut evidente, ei se fac ca ploua, mai rau te mai invinuiesc ca esti malitios, in loc sa aduca niste argumente pertinente, sau fac atac la persoana. Se exclude orice tip de dezbatere civilizata.

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga mea, un articol extraordinar! Tot respectul pentru acesta. Mi-a placut enorm. Bravo!

    RăspundețiȘtergere